søndag 10. april 2011

...sy-sammen-helg...

 ... betyr ikke å sy sammen helga. Det betyr en hel haug med damer som som har leid det gamle skolekjøkkenet på en nedlagt skole litt utenfor byen. Så har hver enkelt tatt med seg det de lyster av symaskiner, strykebrett, strykejern, stoffer, tråd,mønstre og ideer, bånd, skjærebrett og kniver. Vliselin er ikke så farlig for det ringer vi bare til Irene om og ber hun ta med seg når hun kommer..... Else og Torill (ble det riktig) hadde organisert og handlet mat og forberedt som bare det. Så når vi andre troppet opp lørdag kl 10 så var det bare å ta seg en kopp kaffe (for de som vil det, jeg går for cola light) og plugge maskinene i støpslene. Hele dagen fram til ca kl 17 hadde vi foran oss.

 
   lokalene var ypperlig for det formålet vi hadde. På et gammelt skolekjøkken er det jo stor kapasitet når det gjelder kontakter og kurser og sånt.Og det som manglet, det fikset vi ved hjelp av kabeltromler og skjøteledninger. At ingen snublet i alle ledningene, ja det er faktisk litt av en gåte....

Lørdagen gikk bare så alt for fort, plutselig var klokka blitt 17 og det var på tide å dra hjem for dagen. Mitt prosjekt disse dagene gikk ut på å gjøre ferdig noen toalettmapper som har blitt liggende. Jeg har manglet glidelåser i riktig farge. Dessuten skulle jeg sy et par vesker i den lappeteknikken jeg har lært meg ved hjelp av vliselin.
Det ble jo faktisk to stk i løpet av helga, en i de brune jordfargene...
 og en i litt mer rødfarger...... i begge to har jeg brukt såkalte "japanstoffer". Det er fantastiske stoffer, litt grove og røffe men samtidig utrolige herlige mønstre...

I dag var det klart for en dag til med sying, ikke alle syns vel kanskje at det er den optimale bruken av en fridag (hva mener dere, H og C) Jeg syns det er toppen.

I dag lærte jeg faktisk litt om fotografering også, Wenche prøvde så godt hun kunne å forklare meg litt hvordan jeg skal bruke apparatet mitt. Har forsøkt å huske det nå når jeg skulle ta bilder i kveld. Syns selv at bildene er bedre enn før, men jeg har ikke avlyst ønsket mitt om et fotokurs bare så det er sagt...


 en liten sminkepung trenger vel de fleste....              

ei toalettmappe med tilhørende sminkepung kan også være greitt å ha...


fòret er alltid i det samme stoffet som de smale feltene rundt glidelåsene..

Disse to stoffene i hvitt og grått og lys vanilje og mint har jeg hatt liggende lenge. Kjøpte dem i Oslo en gang og har liksom ikke funnet noe de passe til så da var det bare å bruke dem sammen. To har "blomstene" utvendig og stripene innvendig, mens den siste er matsatt. En liten blonde langs nedre delen av glidelåsen pynter opp.... dette er toalettmapper.

På de to veskene gjenstår forresten hankene.... har ikke bestemt meg for om det skal være skulderveske eller veske med hanker, vi får se...

Det var nesten med litt vemod at vi så at klokka gikk mot slutten i dag også. Vi har klippet og skjært, vi har stryki og sydd, spist og prata og ledd masse sammen, vi har fått noen nye ideer alle sammen og jeg tror vi alle sammen snakka om neste gang allerede. Det får ikke blitt før til høsten, nå blir det fort sommer og ferier og sånt, og da er de fleste opptatt med annet enn sying.

 (Gjett hvor min plass var...)

Jeg har forresten meldt meg på til å delta på ei husflidsmesse i oktober. Det gjorde jeg i dag morges før jeg dro på sying. Lillesøster får henge på med sine kreative tiltak så er vi to sammen om  være på messe ...

Nå har jeg forstått det sånn fra lydnivået i stua at en svært spennende kamp er over på TV-en. Rosenborg lå under, utlignet, ledet og tilslutt delte de poengene med Lillestrøm (?).
Ny uke foran oss og snart er påska her,mange herlige dager i sysportens tegn.............. Jippi jaaaaaa jaaaaa....

God tur mot neste helg alle sammen!!

1 kommentar:

  1. Så hyggelig dette hørtes ut! Og fine ting som ble sydd.
    God påske :O)

    SvarSlett